Ködösítés

2013-06-02 14:32:57

Azért az igencsak érthetetlen, hogy a veszprémi közgyűlésen ott ülő médiamunkatársak miért ennyire „figyelmetlenek”. Elég komoly ügy az, amikor egy képviselő megfogalmazza a város vezetésével szemben a hűtlen kezelés gyanúját.

S ahogyan erre a másik fél reagált, az is elég komolyan hangzott. A polgármester még azt is kijelentette, csak jelentse fel a képviselő bátran, ő akkor is fontosnak véli azt megtenni, amit a képviselő kifogásol. Az alpolgármester asszony, meg egyenesen kikérte magának a napirend előtti hozzászólásban elmondott megállapításokat és cáfolt. Az a baj ugyanakkor, hogy ami elhangzott, az tény.

No, de honnan is tudnák Önök mi történt május 30-án a képviselő-testületi ülésen, ha egyszer senki sem számol be róla?

Nem tudom eldönteni ennek mi az oka. Sejtem persze, ahogyan Önök is.

Amikor 2010 tavaszán kétharmaddal nyert a Fidesz, a megyei napilap lecserélte a testületi ülések tudósítóját. Bár a kultúra területén kimondottan jó írásai voltak az elmúlt 3 évben az ülésekre delegált tudósítónak, a belpolitikához láthatóan nem ért. Lehet persze az is az ok, hogy Ő a politikától való függetlenséget kevésbé szereti. S olyan óhaj fogalmazódott meg valakitől valakinek, hogy inkább olyan személy tudósítson az üléseken történtekről, aki ha nem is ért a belpolitikához, azért legyen kellően lojális a többséggel. Aki pedig kissé elfogult, az nyilván nem érzékeli, hogy a történtekről minden körülmények között fontosabb tájékoztatni az olvasókat, mintsem elhallgatni az ellenzéki kritikát.

A városi hetilap már az előző ciklusban is ott torzított, ahol tudott. Az önkormányzat ugyanis 2006 óta Fideszes többségű és a (köz)pénz beszél, a tudósító meg alkalmazkodik.

A helyi TV nem igazán tud helyet adni a napirend előtti „pofozkodásoknak”, az internetes portálokon tudósítók meg sajnos szintén nem igazán állnak mindig a helyzet magaslatán.

Az írja a Veszprémi 7 Nap-ott legalább annyit azért írnak- hogy „Katanics Sándor (DK) a belső körgyűrű mellett élők utólagos kompenzációja miatt szólalt fel. Ennyi. Egy szóval sem több, hogy mit mondott (mondtam) és miért. A polgármesteri válaszból sem lehet sokkal többet kideríteni. „Porga Gyula leszögezte, az 1994 es kártalanítások után még mindig van 6-8 család, akik nem kaptak kárenyhítést, és úgy érzi igazságosnak, hogy ők is részesüljenek. Az erről szóló előterjesztés a későbbiekben a közgyűlés elé kerül majd.”

No, ebből okosabbak lettek? Egyrészt hülyeség az 1994-es kártalanítás. Ilyen kb. 5 évvel ezelőtt történt, akkor 3 számjegyű volt az érintettek köre, akik perre is mentek volna a várossal, ha az nem igyekszik peren kívül megállapodni. Több mint 50 millió forintot fizettek sok tucat embernek. S most? Kiderült, hogy tavaly nyár óta egyezkednek úgy, hogy ezt egy szóval sem jelezték a közgyűlésnek. Az sem világos, hogy kivel, kiknek a megbízásából! S beterveztek a február végén elfogadott költségvetésben 8 millió Ft-ot kárigények (peres ügyek, kártérítési díjak kifizetésére ingatlantulajdonosok részére megjelöléssel) rendezésére. Szó sincs perrel fenyegetésről! S a polgármester a nekem adott válaszában is elismerte, a kárigényeknek nincs jogalapja. Mindezek ellenére mégis elkezdtek az érintettekkel és/ vagy képviselőikkel levelezni is. Pl. az alpolgármester asszony polgármester úr fejléces papírján. Világos! Amit éveken át „ügyeztek” és tavaly nyáron konkrétabbá vált, azt 2012 nyarán a polgármester fejléces levéllapján kellett az őt helyettesítő alpolgármester asszonynak halasztást nem tűrő módon megválaszolni. Most meg a kabinetfőnök úr jár el minden részletkérdésben és ki is mentek az érintettek egy részének az elutasító levelek. Annak a 6-8 érintettnek (?)- akinek ezek szerint fejenként akár 1 millió is járhat, azoknak meg milyen információk mentek ki? S kitől? S ki hatalmazta erre fel őket? S most, hogy jeleztem, az bizony felveti a hűtlen kezelés gyanúját, gyorsan bejelentették, majd lesz előterjesztés is. Miről?

A képviselő-testület előtt eddig titkosan zajló egyezkedésen elutasítottak ügyvédhez fordultak. Az ügyvéd levelet írt a képviselőknek. Megosztom Önökkel azt is, akárcsak az én napirend előtti felszólalásom szövegét. Ebből világossá válik, egészen csütörtökig, a közgyűlés napjáig, eszükben sem volt a testületet ebbe az ügybe beavatni. Pedig az ügyvéd úr már május 9-én megírta nekünk szóló levelét és a városvezetés is tudta, ha nem lesz májusban ebből előterjesztés, akkor ez bizony egy igencsak visszaélésgyanús helyzet. S ez az, ami a médiamunkatárak szerint egyáltalán nem érdekes. S ha lesz feljelentés, talán még akkor sem?

Íme a napirend előtti felszólalás szövege:

Tisztelt Polgármester Úr!

Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzata 39.§ (1) bekezdése alapján 2013. május 30-án (csütörtökön), a közgyűlésen a napirendi pontok megtárgyalása előtt szeretnék napirend előtti felszólalást tenni.

A napirend előtti felszólalás címe: Kárigények teljesítése titokban

2013 februárjában fogadta el Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata a költségvetési rendeletét, amelynek mellékletében, az önkormányzati kiadások között szerepel egy 8 millió Ft-os tétel kárigények rendezése címén. Az áprilisi közgyűlésen a rendelet módosításánál is megtalálható ennek az összegnek a tervezése. Nem lehet ugyanakkor információt találni arra vonatkozóan, hogy ezt az összeget mire is akarja elkölteni pontosan az önkormányzat.

Egy 2013. május 9-én a Bősze ügyvédi irodától a képviselők számára érkező levélből derül ki, titokban már évek óta folyik az egyezkedés a 19 évvel ezelőtt átadott belső körgyűrű megépítése miatt kárigénnyel az önkormányzatot megkereső veszprémi lakosokkal.

Az a döbbenetes ebben a történetben, hogy mindez az önkormányzati testület kizárásával, a tájékoztatás megadása nélkül, titokban zajlik. Nem tudjuk, hogy pontosan kik, milyen kárigénnyel fordultak az önkormányzathoz, fenyegették-e az önkormányzatot perrel, van-e bármiféle jogalapja a követeléseiknek. Alpolgármester asszony polgármester úr fejléces levelén, az ő nevében eljárva levelezget a kárigényt jelzőkkel, illetve az őket képviselő ügyvéddel. A jelenlegi állapot szerint egyesek már megkapták polgármester úr elutasító, mások pedig a kárigényt elfogadó levelét.

Annak ellenére kapták meg ezeket a kiértesítéseket, hogy a képviselőtestület tagjai nem rendelkeznek információkkal a történtekről, s ennek a döntésnek nem voltak részesei.

Még az előző önkormányzati ciklusban egy önkormányzati előterjesztés határozathozatalával, annak keretében jött létre egy a belső körgyűrű megépítése után az önkormányzattal szemben kárigénnyel fellépők és az önkormányzat közötti peren kívüli egyezség. Ekkor kb. 50 millió Ft közpénzből történt meg a kárigények rendezése. Az akkori polgármester, Debreczenyi János és a városrész képviselője is úgy nyilatkozott, ezzel lezártnak tekintik az ügyet. Az akkori jogi nyilatkozatok alapján is világossá vált, további kárigények miért ne merülhetnek fel. Most mégis. S fogalmunk sincs kik és milyen indokokkal kérik ezt, és kik azok, akiknek közpénzből állítólagos kárukat így rendezi a polgármester. Mivel a testület elől is elrejtve, titokban zajlik az ügy körül minden, sajnos a hűtlen kezelés gyanúja is felmerülhet.

Kíváncsian várom, miként magyarázza ennek megtörténtét Veszprém polgármestere.

 Kérem, hogy a napirend előtti felszólalásom a május 30-i közgyűlésen szíveskedjen lehetővé tenni!

 Veszprém, 2013. május 29.

Katanics Sándor (képviselő)

S Bősze ügyvéd úr képviselőknek elküldött levelezése: Klikk ide!

Vissza...