Az eddig alapvetően politikai botrányként kezelt korrupciógyanús ügy ezzel átkerült a bűnüldöző szervek asztalára.
Az LMP-s VágĂł Gábor az Indexnek elmondta, kĂ©t hete a trafikmutyi egĂ©szĂ©vel kapcsolatban tett feljelentĂ©st Schiffer András, most pedig egy Ăşjabb beadvánnyal fordulnak a bĂrĂłsághoz, speciálisan a szekszárdi hangfelvĂ©tel ĂĽgyĂ©ben. Ezen tĂşl felhĂvják a legfĹ‘bb ĂĽgyĂ©sz, Polt PĂ©ter figyelmĂ©t, hogy nagyon ideje lenne lĂ©pnie valamit – mondta el az Indexnek VágĂł Gábor. A politikus azt is hozzátette, szerinte nem csak a polgármester szerepe az Ă©rdekes, hanem az is, Ĺ‘ vajon honnan juthatott hozzá a trafikpályázatok anyagához, ki az, aki neki azt kiadta. Éppen ezĂ©rt hivatalos adattal valĂł visszaĂ©lĂ©s miatt ismeretlen tettes ellen tesznek feljelentĂ©st a szekszárdi hangfelvĂ©tel ĂĽgyĂ©ben.
Nem állami szerv
TĂłth Csaba MSZP-s politikus szerdán megprĂłbált betekintĂ©st nyerni az általa gyanĂşsnak ĂtĂ©lt trafikpályázatokba, arra hivatkozva, hogy parlamenti kĂ©pviselĹ‘i státusza erre feljogosĂtja. TĂłth elmondta, azt szerette volna megtudni, hogyan nyerhettek akár nĂ©gy-öt koncessziĂłt olyan pályázĂłk, akiknek mĂ©g ĂĽzlethelyisĂ©gĂĽk sincs, illetve arra is kĂváncsi volt, ezek a pályázok mire alapozták ĂĽzleti tervĂĽket.
KĂ©rĂ©sĂ©t azonban elutasĂtották, arra hivatkozva, hogy bár a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. állami tulajdonĂş gazdasági társaság, de nem minĹ‘sĂĽl állami szervnek. A szocialista kĂ©pviselĹ‘ elmondása szerint Gyulay Zsolt, a cĂ©g vezĂ©rigazgatĂłja "egyĂĽttműködĹ‘" volt, iratbetekintĂ©si kĂ©relmĂ©re azután mondott nemet, hogy egyeztetett a Nemzeti FejlesztĂ©si MinisztĂ©riummal, vagyis a döntĂ©s a tárcánál szĂĽletett meg. TĂłth Csaba közlĂ©se szerint ezĂ©rt is hĂşzĂłdott egy Ăłrán át a vĂ©gĂĽl eredmĂ©nytelen látogatás. A kĂ©pviselĹ‘ ezĂ©rt NĂ©meth LászlĂłnĂ© fejlesztĂ©si miniszterhez fordul az ĂĽgyben, azt kĂ©rdezve, miĂ©rt nem támogatja Ĺ‘t kĂ©pviselĹ‘i munkája ellátásában.
Korábban Mesterházy Attila, az MSZP frakciĂłvezetĹ‘je Ă©s HarangozĂł Tamás országgyűlĂ©si kĂ©pviselĹ‘ "Mit tesz az ĂĽgyĂ©szsĂ©g a trafikĂĽgyben?" cĂmmel cĂmmel Ărásbeli kĂ©rdĂ©ssel fordultak Polt PĂ©ter főügyĂ©szhez, aki azt feljelentĂ©skĂ©nt a Központi NyomozĂł FőügyĂ©szsĂ©gnek továbbĂtotta. Mesterházy Attila ezután pĂ©nteki sajtĂłtájĂ©koztatĂłján arrĂłl beszĂ©lt: hazudtak a fideszes politikusok, amikor azt állĂtották, nem politikai alapon szĂĽletett döntĂ©s a pályázatokrĂłl, valamint a legfĹ‘bb ĂĽgyĂ©szt átfogĂł vizsgálat indĂtására kĂ©rte. Orbán Viktort pedig a koncessziĂłs pályázatok Ă©rvĂ©nytelenĂtĂ©sĂ©re szĂłlĂtotta fel.
Ami biztosnak tűnik: hivatali visszaélés
Az összes feljelentĂ©sben hivatkozott hivatali visszaĂ©lĂ©s alaptĂ©nyállási eleme, hogy egy hivatalos szemĂ©ly a jogszabályban meghatározott vagy hivatali kötelezettsĂ©gĂ©t megszegi vagy annak teljesĂtĂ©sĂ©t elmulasztja, azzal a cĂ©llal, hogy valakinek hátrányt okozzon vagy elĹ‘nyt biztosĂtson. A trafikpályázatok ĂĽgyĂ©ben ezt a bűncselekmĂ©nyt elsĹ‘ körben olyanok követhettĂ©k el, akiknek a pályázatok zárt kezelĂ©se, elbĂrálása volt a feladatuk, ám Ĺ‘k a pályázati anyagokat vagy azok egy rĂ©szĂ©t kiadták másoknak, abban a tudatban, hogy azok ezzel további bűncselekmĂ©nyeket valĂłsĂthatnak meg. A pályázatokat kiadĂł hivatali szemĂ©lyek ráadásul kĂ©sĹ‘bb egyĂ©rtelmű visszajelzĂ©st is kaphattak errĹ‘l.
Ami jelenleg erĹ‘sen bizonyĂthatĂłnak tűnik, az az, hogy a pályázatok valamilyen mĂłdon kikerĂĽltek. Tehát valakik, akiknek kötelessĂ©gĂĽk lett volna, hogy megĹ‘rizzĂ©k Ă©s maguk bĂrálják el kĂĽlsĹ‘ ráhatás nĂ©lkĂĽl a koncessziĂłs jogok kiosztását, a döntĂ©st politikusokra vagy más illetĂ©ktelen szemĂ©lyekre bĂzták.
Az Index által megkérdezett jogászok véleménye szerint a szekszárdi ügyben a hvg.hu-hoz kikerült hangfelvételre is szükség lenne ahhoz, hogy a pályázatokat kiadók mellett az azokat "kikérők" által elkövetett bűncselekményeket is számba lehessen venni. Mesterházy Attila sajtótájékoztatóján többek között ezt, vagyis a hangfelvétel kikérését is kérte a legfőbb ügyésztől.
A hivatali visszaĂ©lĂ©s fontos tĂ©nyállási eleme, hogy csak hivatalos szemĂ©lyek követhetik el. Egy polgármester Ă©s az önkormányzati kĂ©pviselĹ‘k annak számĂtanak, egy pártközeli vállalkozĂł vagy bármilyen, hivatalt nem viselĹ‘ tanácsadĂł azonban nem. A hivatali visszaĂ©lĂ©st tehát az is megvalĂłsĂthatja, aki a pályázati anyagok hivatalos kezelĹ‘jekĂ©nt azokat odaadja másoknak, hogy helyette döntsenek, Ă©s azok a hivatalt viselĹ‘ szemĂ©lyek is, akik utĂłbbit megteszik. Ez a bűncselekmĂ©ny három Ă©vig terjedĹ‘ szabadságvesztĂ©ssel bĂĽntethetĹ‘.
Mivel a trafikpályázatok adatai nem számĂtanak minĹ‘sĂtett titkos adatnak, Ăgy a titoksĂ©rtĂ©s nem, a szemĂ©lyes adatokkal valĂł visszaĂ©lĂ©s azonban szintĂ©n megvalĂłsulhatott.
Súlyosabb büntetési tételek is szóba jöhetnek
A hivatali visszaĂ©lĂ©sen tĂşl a befolyással ĂĽzĂ©rkedĂ©s bűncselekmĂ©nye is felmerĂĽlhet a trafikpályázatok egĂ©sze kapcsán. Ez akkor kerĂĽlhet elkövetĂ©sre, ha valaki odamegy egy pályázĂłhoz Ă©s azt ĂgĂ©ri neki, mondjuk pĂ©nzĂ©rt cserĂ©be elintĂ©zi, hogy megkapja a koncessziĂłs jogot. A sajtĂłhĂrekben felmerĂĽlt, hogy a koncessziĂłs jogok egy rĂ©szĂ©t tĂ©nylegesen strĂłmanok nyertĂ©k el – a befolyással ĂĽzĂ©rkedĂ©s ebben a fázisban lehet reális.
A befolyással üzérkedés 1-től 5 évig terjedő szabadságvesztés büntetését vonhatja maga után alapesetben, súlyosabb esetben – például, ha valaki ezt rendszeresen követi el – viszont már 2-8 évet is.
Amennyiben bizonyĂthatĂł, hogy tĂ©nyleges pĂ©nzmozgásra is sor kerĂĽlt a rendszerben, Ăşgy a vesztegetĂ©s kĂĽlönbözĹ‘ formái is szĂłba jöhetnek. A törvĂ©ny a vesztegetĂ©s passzĂv Ă©s aktĂv oldalát is bĂĽnteti, ha egy hivatalos szemĂ©ly a működĂ©sĂ©vel kapcsolatban jogtalan elĹ‘nyt kĂ©r vagy elfogad, vagy egyetĂ©rt azzal, aki kĂ©ri vagy elfogadja ezt. A vesztegetĂ©sĂ©rt kiszabhatĂł szabadságvesztĂ©s alapesetben 1-5 Ă©vig terjed, de ha vezetĹ‘ beosztásĂş szemĂ©ly vagy fontosabb ĂĽgyben intĂ©zkedĹ‘ hivatalos szemĂ©ly követi el, a bĂĽntetĂ©si tĂ©tel 2-8 Ă©vre nĹ‘.
Ha bűnszervezetben is működtek, nehĂ©z bizonyĂtani
A hasonlĂł ĂĽgyek során a legnehezebben bizonyĂthatĂł minĹ‘sĂtĹ‘ körĂĽlmĂ©ny, ha a bűncselekmĂ©nyt bűnszervezetben követtĂ©k el. A Btk. szerint ez akkor áll fenn, ha három vagy több szemĂ©lybĹ‘l állĂł, hosszabb idĹ‘re szervezett, összehangoltan működĹ‘ csoport követ el olyan bűncselekmĂ©nyeket, amelyek ötĂ©vi vagy ezt meghaladĂł szabadságvesztĂ©ssel bĂĽntetendĹ‘ek. A trafikpályázatok ĂĽgyĂ©ben az összehangoltság a dolog termĂ©szetĂ©bĹ‘l fakad, az viszont már mĂ©rlegelĂ©s kĂ©rdĂ©se lehet, hogy hosszabb idĹ‘re szervezettnek minĹ‘sĂĽl-e az a rendszer, mely lĂ©trejöhetett a koncessziĂłk politikai alapon törtĂ©nĹ‘ kiosztására.
HasonlĂł bĂrĂłsági ĂĽgyek során a vĂ©dĹ‘k általában mindig a bűnszervezet vádját prĂłbálják elĹ‘ször semlegesĂteni, a bĂrĂłsági gyakorlat szerint pedig a vĂ©gĂ©n valĂłban csak kevĂ©s esetben áll meg ez a vád. Ráadásul mivel a hatĂłságoknak egy kiterjedt láncot kellene felderĂteniĂĽk – amennyiben persze igazak az eddig a sajtĂłban megjelent törtĂ©netek alapján felmerĂĽlĹ‘ gyanĂşk –, ez számos ponton könnyen elakadhat, fĹ‘leg, ha politikai ellenszĂ©lben kell a nyomozĂłknak dolgozniuk. A szervezettsĂ©g bizonyĂtására megfigyelĂ©sekre, lehallgatásokra, dokumentumok lefoglalására lenne szĂĽksĂ©g, máshogy nehezen lehet olyan bizonyĂtĂ©kokhoz jutni, melyek alapján kĂ©sĹ‘bb a bĂrĂł a szervezettsĂ©g Ă©s összehangoltság fokát elegendĹ‘nek találhatja ezen tĂ©nyálláshoz.
Ha egy bűncselekmĂ©nyt bűnszervezetben követnek el, a bűncselekmĂ©ny bĂĽntetĂ©si tĂ©telĂ©nek felsĹ‘ határa kĂ©tszeresĂ©re emelkedik, de a 20 Ă©vet nem haladhatja meg. Amennyiben egy bĂrĂłság megállapĂtja a hivatali visszaĂ©lĂ©st, mivel annak felsĹ‘ bĂĽntetĂ©si határa nem haladja meg az öt Ă©vet, az önmagában mĂ©g nem elegendĹ‘ ahhoz, hogy bűnszervezetben lehessen elkövetni. Ha viszont a hivatali visszaĂ©lĂ©s vesztegetĂ©ssel is kombinálĂłdik – ahol a törvĂ©ny kĂĽlön kiemeli a bűnszervezetet mint minĹ‘sĂtett esetet –, akkor már igen.
Gyors letartóztatások kellenének
Fontos eljárásjogi kĂ©rdĂ©s, hogy amennyiben megindul egy bĂĽntetĹ‘eljárás, Ăşgy az ĂĽgyekben illetĂ©kes nyomozĂł ĂĽgyĂ©szsĂ©g hogyan reagál az elsĹ‘ napokban. Magas bĂĽntetĂ©si tĂ©telekkel fenyegetĹ‘ bűncselekmĂ©nyeknĂ©l evidens mĂłdon felmerĂĽl az elkövetĹ‘k szökĂ©sĂ©nek, illetve a bizonyĂtĂ©kok manipulálásának Ă©s megsemmisĂtĂ©sĂ©nek a veszĂ©lye. Az Index által megkĂ©rdezett egyik jogász szerint Ă©ppen ezĂ©rt indokolt lenne, ha a nyomozás kezdeti szakaszában gyors letartĂłztatásokra, iratok, számĂtĂłgĂ©pek lefoglalására kerĂĽlne sor, megakadályozva ezzel a bizonyĂtĂł erejű dokumentumok, adatok megsemmisĂtĂ©sĂ©t.
Hack PĂ©ter egyetemi oktatĂł, jogász az Indexnek elmondta, vĂ©lemĂ©nye szerint az eddig nyilvánosságra kerĂĽlt adatok alapján nem lehet arra kĂ©rdĂ©sre válaszolni, hogy milyen bűncselekmĂ©nyek valĂłsulhattak meg. "Hogy a tĂ©nyállást megállapĂtsunk, látni kellene, mi volt a döntĂ©shozatali folyamat. A pályázati anyagok Ă©s döntĂ©shozatali mechanizmus nyilvánosságra hozása ezĂ©rt lenne fontos. PĂ©ldául, hogy a szekszárdi hangfelvĂ©tel által rögzĂtett beszĂ©lgetĂ©s eredmĂ©nyei hogyan jutottak vissza a hivatalos döntĂ©shozatalhoz" – mondta Hack. A jogász egyetĂ©rtett azzal, hogy a rendelkezĂ©sre állĂł adatok a hivatali visszaĂ©lĂ©s gyanĂşja mellett kĂĽlönbözĹ‘ korrupciĂłs tĂ©nyállások gyanĂşját is felvetik.
Hack arra is emlĂ©keztetett, hogy bár a Zuschlag-ĂĽgy volumenĂ©ben sokkal kisebb összegrĹ‘l szĂłlt, de hasonlĂł konstrukciĂłban működött: szervezetten, pályázatokat megmutyizva jutottak hozzá közpĂ©nzhez. Bár a mostani ĂĽgyekben nem konkrĂ©tan közpĂ©nzrĹ‘l, hanem koncessziĂłkrĂłl van szĂł, Hack szerint Ă©rdemes azon elgondolkozni, hogy amennyiben a Zuschlag-ĂĽgy szervezett bűncselekmĂ©ny volt, Ăşgy a trafikpályázatok "eltĂ©rĂtĂ©se" nem az-e.
Forrás: HVG.hu