A rendszervĂĄltozĂĄs hajnalĂĄn kimondta: a âjogĂĄllamisĂĄg egyik alapvetĆ követelmĂ©nye, hogy a közhatalommal rendelkezĆ szervek a jog ĂĄltal meghatĂĄrozott szervezeti keretek között, a jog ĂĄltal megĂĄllapĂtott mƱködĂ©si rendben, a jog ĂĄltal a polgĂĄrok szĂĄmĂĄra megismerhetĆ Ă©s kiszĂĄmĂthatĂł mĂłdon szabĂĄlyozott korlĂĄtok között fejtik ki a tevĂ©kenysĂ©gĂŒketâ. Nos, e kiszĂĄmĂthatĂłsĂĄg mĂĄr a mĂșltĂ© â amire az AB egyik legutĂłbbi hatĂĄrozata is figyelmeztet. A testĂŒlet â minimĂĄlis többsĂ©ggel, nyolc-hĂ©t arĂĄnyban â kimondta ugyanis: nincs azzal semmi gond, ha a törvĂ©nyhozĂĄs a minĆsĂtett többsĂ©g birtokĂĄban a fĂŒggetlen bĂrĂłsĂĄg egyik meghatĂĄrozĂł vezetĆjĂ©t egyedi törvĂ©nyalkotĂĄsi aktussal meneszti. Ez törtĂ©nt az egykori LegfelsĆbb BĂrĂłsĂĄg (LB) 2009-ben hat Ă©vre kinevezett elnökhelyettesĂ©vel, akit tavaly januĂĄr 1-jĂ©n a jogszabĂĄly erejĂ©nĂ©l fogva ĂĄllĂtottak fel.
ErmĂ©nyi Lajosnak a bĂrĂĄk kĂ©nyszernyugdĂjazĂĄsĂĄrĂłl szĂłlĂł â igaz, kĂ©sĆbb megsemmisĂtett â rendelkezĂ©s szerint 2012-ben egyĂ©bkĂ©nt is tĂĄvoznia kellett volna, de a hatalom olyan tĂŒrelmetlen volt, hogy fĂ©l Ă©vet sem tudott vĂĄrni. InkĂĄbb sietve törvĂ©nybe foglalta, hogy a legfelsĆbb bĂrĂłi fĂłrum ĂĄtkeresztelĂ©sĂ©vel â a mĂșlt Ă©v januĂĄrja Ăłta az LB ismĂ©t KĂșria nĂ©ven mƱködik â az elnök, vagyis Baka AndrĂĄs Ă©s az elnökhelyettes, tehĂĄt ErmĂ©nyi megbĂzatĂĄsa megszƱnik. Az Ă©rv az volt, hogy a feladat- Ă©s hatĂĄskörök jelentĆs vĂĄltozĂĄsa szemĂ©lycserĂ©t indokol.
Ez csak annyiban igaz, hogy a korĂĄbbi LB-elnök egyben az OrszĂĄgos IgazsĂĄgszolgĂĄltatĂĄsi TanĂĄcs (OIT) vezetĆje is volt, Ă©s e minĆsĂ©gĂ©ben â âfejezetgazdakĂ©ntâ â a bĂrĂłsĂĄgi rendszer egĂ©szĂ©nek mƱködĂ©séért felelt. A bĂrĂĄk ĂĄltal vĂĄlasztott testĂŒlet igazgatĂĄsi feladatait azonban az OrszĂĄgos BĂrĂłsĂĄgi Hivatal vette ĂĄt, s a vezetĆjĂ©nek szemĂ©lyĂ©rĆl, HandĂł TĂŒnde kinevezĂ©sĂ©rĆl mĂĄr a parlament döntött. Ăgy a KĂșria elnökĂ©nek mozgĂĄstere szƱkĂŒlt, s emiatt â bĂĄr nĂ©hĂĄny Ășj, az elvett jogosĂtvĂĄnyokhoz kĂ©pest jelentĂ©ktelen hatĂĄskört is kapott â elĂ©g nehĂ©z arra hivatkozni, hogy azĂ©rt kellett mennie, mert olyan feladatok vĂĄrnak rĂĄ, amelyekkel a hivatalba lĂ©pĂ©sekor senki nem szĂĄmolhatott. SĆt, inkĂĄbb az elnök gondolkodhatott volna azon: elfogadja-e a szerepĂ©nek jelentĆs csökkentĂ©sĂ©t.
Ennek eldöntĂ©sĂ©t nem bĂztĂĄk rĂĄ, inkĂĄbb jogszabĂĄlyt alkottak a menesztĂ©sĂ©rĆl. Ugyanez törtĂ©nt a helyettesĂ©vel is, s Ć emiatt az AB-hez fordult. Az alkotmĂĄnybĂrĂĄk pedig most elvi jelentĆsĂ©gƱ hatĂĄrozatot hoztak, mert elfogadtĂĄk: a mindenkori parlamenti többsĂ©g szemĂ©lyre szabott konkrĂ©t törvĂ©nyi rendelkezĂ©sbe foglalt egyedi döntĂ©st hozhat arrĂłl, hogy ki töltsön be vezetĆ posztot a mindenkori hatalomtĂłl fĂŒggetlen intĂ©zmĂ©nyekben. Ennek alapjĂĄn nem megalapozatlan a kĂ©rdĂ©s: mi vagy ki lehet a következĆ cĂ©lpont? A testĂŒlet hasonlĂł helyzettel mĂĄr talĂĄlkozott. Ăgy vĂĄltottĂĄk le a Medgyessy-kormĂĄny idejĂ©n a PSZĂF elnökĂ©t, kĂ©sĆbb az energiahivatal vezetĆit. A bĂrĂĄk az elĆbbi esetben Ășgy gondoltĂĄk, a mindenkori kormĂĄnyok szervezetalakĂtĂĄsa szabadsĂĄgĂĄnak rĂ©sze a vĂ©grehajtĂł hatalom alĂĄrendeltsĂ©gĂ©be tartozĂł intĂ©zmĂ©nyek ĂĄtalakĂtĂĄsa. S ha egy ĂĄtszervezĂ©s valĂłban indokolja â a konkrĂ©t ĂŒgyben az elnök feladatait teljes egĂ©szĂ©ben egy Ășj testĂŒlet vette ĂĄt â, a hatĂĄrozott idĆre kinevezett vezetĆ is felĂĄllĂthatĂł. Az AB a kifogĂĄsolt rendelkezĂ©seket mĂ©gis megsemmisĂtette, mert az ĂĄtalakĂtĂĄs a hivatal mƱködĂ©sĂ©ben jogbizonytalansĂĄgot okozott. Az energiahivatal elnökĂ©nek Ă©s helyettesĂ©nek menesztĂ©se kapcsĂĄn viszont a bĂrĂĄk nem sokkal kĂ©sĆbb mĂĄr szigorĂșbbnak bizonyultak. Ebben az esetben a szervezetet nem alakĂtottĂĄk ĂĄt, csupĂĄn annak hatĂĄsköre vĂĄltozott â mutatott rĂĄ az AB.
Ăgy pedig a testĂŒlet szerint felvetĆdik a joggal valĂł visszaĂ©lĂ©s tilalma, amikor valamilyen jogintĂ©zmĂ©nyt ânem annak jogrendszeren belĂŒli rendeltetĂ©se szerinti cĂ©ljĂĄraâ hasznĂĄlnak fel. Vagyis: a törvĂ©nymĂłdosĂtĂĄs kizĂĄrĂłlag egyes ĂĄllami vezetĆk korĂĄbban törvĂ©nyben deklarĂĄlt feltĂ©telekkel lĂ©tesĂtett munkaviszonyĂĄnak megszĂŒntetĂ©sĂ©re irĂĄnyult. Ez a hatĂĄrozat szerint sĂ©rti a visszamenĆleges hatĂĄlyĂș jogi szabĂĄlyozĂĄs tilalmĂĄt, s Ăgy ellentĂ©tes a jogbiztonsĂĄg elvĂ©vel. Az ilyen felmentĂ©sekkel kapcsolatos AB-hatĂĄrozatokban ugyanakkor felvetĆdött, hogy a parlament, illetve a kormĂĄny lehetĆsĂ©gei mĂĄsok a törvĂ©nyhozĂł vagy a vĂ©grehajtĂł hatalomnak alĂĄrendelt, s mĂĄsok a fĂŒggetlen intĂ©zmĂ©nyek tekintetĂ©ben. MĂg az elĆbbiek esetĂ©ben elfogadhatĂł lehet pĂ©ldĂĄul a megbĂzatĂĄs idĆtartamĂĄt lerövidĂtĆ vagy akĂĄr a vezetĆt menesztĆ döntĂ©s, alkotmĂĄnyos vĂ©delmet Ă©lvezĆ szerv âĂ©s ilyen a fĂŒggetlen igazsĂĄgszolgĂĄltatĂĄs â kapcsĂĄn viszont nem.
Az alkotmĂĄnybĂrĂĄk most Ășj helyzettel talĂĄlkoztak, hiszen e kĂ©rdĂ©s nem csak elmĂ©leti volt. A hatĂĄrozat indoklĂĄsĂĄban az AB rĂ©szletesen hivatkozott a testĂŒlet korĂĄbbi, hasonlĂł hatĂĄrozataira â többek között a joggal valĂł visszaĂ©lĂ©s tilalmĂĄra is â, hangsĂșlyozta ugyanakkor, hogy most Ășj helyzet van, hiszen nem ĂĄllamigazgatĂĄsi, hanem bĂrĂłsĂĄgi vezetĆ menesztĂ©se a tĂ©t. BĂĄr a döntĂ©s sorĂĄn a legkevĂ©sbĂ© sem vettĂ©k figyelembe, de utaltak is rĂĄ: az âigazsĂĄgszolgĂĄltatĂĄs, mint az ĂĄllamszervezeten belĂŒl elkĂŒlönĂŒlt hatalmi ĂĄg önĂĄllĂłsĂĄgĂĄnak egyik alkotmĂĄnyos garanciĂĄjĂĄtâ jelenti, hogy az ilyen vezetĆk megbĂzatĂĄsĂĄnak idĆtartama a kormĂĄnyĂ©tĂłl eltĂ©r, ugyanakkor sajĂĄtos kinevezĂ©si szabĂĄlyok Ă©rvĂ©nyesĂŒlnek.
EbbĆl levezettĂ©k: a legfĆbb bĂrĂłi fĂłrumot Ă©rintĆ olyan szervezeti, hatĂĄsköri vĂĄltozĂĄsok törtĂ©ntek, melyek indokolttĂĄ tehetik a törvĂ©nyhozĂłi beavatkozĂĄst. KiszĂ©lesedett a KĂșria hatĂĄsköre â Ăgy az indoklĂĄs, ami nem egĂ©szen igaz. Az LB elnöke elveszĂtette az egĂ©sz bĂrĂłsĂĄgi szervezetre kiterjedĆ igazgatĂĄsi jogosĂtvĂĄnyait, miközben Ășj hatĂĄsköröket a KĂșria csak a nĂ©pszavazĂĄssal vagy az önkormĂĄnyzati rendeletek törvĂ©nyessĂ©gi felĂŒlvizsgĂĄlatĂĄval kapcsolatban kapott. Az AB emellett jelezte, hogy pĂ©ldĂĄul a jogegysĂ©g biztosĂtĂĄsĂĄval összefĂŒggĂ©sben szintĂ©n mĂłdosult a feladatrendszer, de csak annyiban, hogy a korĂĄbban az LB belsĆ utasĂtĂĄsai szerint folyĂł munkĂĄnak törvĂ©nyes alapot teremtettek.
Ăgy kĂ©rdĂ©ses, hogy mindez elegendĆ alapot szolgĂĄltatott-e a vezetĆk menesztĂ©sĂ©hez. Ha az AB Ășgy vĂ©li, hogy igen, nem csodĂĄlkozhat azon, ha legközelebb a parlament olyan törvĂ©nyt hoz, amellyel az alkotmĂĄnybĂrĂĄk hatĂĄsköreinek âkiszĂ©lesĂtĂ©seâ miatt legközelebb a testĂŒlet elnökĂ©t vagy tagjainak egy rĂ©szĂ©t tĂĄvolĂtjĂĄk el.
Törésvonalak
MĂĄr a korĂĄbbi hatĂĄrozatok egy rĂ©sze is arra figyelmeztetett, hogy a testĂŒleten belĂŒl a rĂ©gi Ă©s az Ășj bĂrĂĄk között törĂ©svonal mutatkozik. Ez volt tetten Ă©rhetĆ pĂ©ldĂĄul a bĂrĂĄk kĂ©nyszernyugdĂjazĂĄsĂĄt lehetĆvĂ© tevĆ törvĂ©ny hatĂĄlyon kĂvĂŒl helyezĂ©se esetĂ©n: ott, miutĂĄn egy ember hiĂĄnyzott a testĂŒletbĆl, szavazategyenlĆsĂ©g alakult ki, s az elnök voksa döntött. Több mĂĄs döntĂ©sben is megosztott volt a testĂŒlet, de olyan szoros eredmĂ©ny, mint az LB volt elnökhelyettese ĂŒgyĂ©ben, nemigen alakult ki. E mostani eset Ă©rdekessĂ©ge, hogy Paczolay PĂ©ter elnök az Ășjakkal szavazott. A többsĂ©gi hatĂĄrozatot tĂĄmogatĂł nyolcak â az elnök kivĂ©telĂ©vel â mind kifejezetten a jobboldalhoz köthetĆ emberek, de a kisebbsĂ©gben maradt hetek közĂŒl is mĂĄr csak nĂ©gyen voltak a korĂĄbbi kormĂĄnypĂĄrti jelöltek (ebbĆl a körbĆl HollĂł AndrĂĄs napokon belĂŒl tĂĄvozik, utĂłdja JuhĂĄsz IstvĂĄn lesz ). A döntĂ©st Stumpf IstvĂĄn, a Fidesz egykori kancellĂĄriaminisztere opponĂĄlta. (L. K.)
Ez volt a mĂ©rföldkĆ
Az AlkotmĂĄnybĂrĂłsĂĄg most szakĂtott a sajĂĄt korĂĄbbi jogvĂ©dĆ gyakorlatĂĄval â Ăgy kommentĂĄlta a hatĂĄrozatot KollĂĄth György alkotmĂĄnyjogĂĄsz. Ez szerinte nem csupĂĄn egy gyenge minĆsĂ©gƱ, rosszul megindokolt hatĂĄrozat â amely szembemegy az eddigi döntĂ©sekkel â, hanem egyĂ©rtelmƱen azt mutatja, hogy amennyiben egy-egy kĂ©rdĂ©s eldöntĂ©sĂ©hez kormĂĄnyzati Ă©rdek fƱzĆdik, a testĂŒlet többsĂ©ge ezt kĂ©sz respektĂĄlni. KollĂĄth ĂĄllĂtja: eddig a kormĂĄnyzati hatalom Ă©s az alkotmĂĄnyossĂĄg Ćrei csaptak össze, de most vĂĄltozott a helyzet, ami mĂ©rföldkĆnek is tekinthetĆ.
Az alkotmĂĄnyjogĂĄsz meggyĆzĆdĂ©se szerint a testĂŒletnek ragaszkodnia kellett volna sajĂĄt korĂĄbbi ĂĄllĂĄspontjĂĄhoz, amely szerint a kizĂĄrĂłlag egyes konkrĂ©t vezetĆk menesztĂ©sĂ©re irĂĄnyulĂł szemĂ©lyre szabott törvĂ©nyhozĂĄs a jogalkotĂłi hatalommal valĂł visszaĂ©lĂ©s. KollĂĄth hangsĂșlyozta: ebben az esetben közömbös, hogy egy ilyen intĂ©zkedĂ©s kit Ă©rint, inkĂĄbb az ĂŒzenet a fontos. Ha egy fĂŒggetlen hatalmi ĂĄg hatĂĄrozott idĆre kinevezett felelĆs vezetĆjĂ©t ilyen eszközökkel el lehet tĂĄvolĂtani, ez azt jelenti â fogalmazott â, hogy bĂĄrkivel bĂĄrmit megtehetnek.
Ha az AB nem tekinti feladatĂĄnak többĂ©, hogy a jogĂĄllamisĂĄg, a jogbiztonsĂĄg ĆrzĆje legyen, nincs szĂŒksĂ©g az intĂ©zmĂ©nyre â jelentette ki az alkotmĂĄnyjogĂĄsz. A testĂŒlet mƱködĂ©se ebben az esetben Ă©rtelmetlennĂ© vĂĄlik, sĂłhivatalra pedig ott, ahol egyetlen sĂłbĂĄnya sem mƱködik, KollĂĄth szerint semmi szĂŒksĂ©g.
Lencsés Kåroly
ForrĂĄs: Nol.hu |