Nem áll kĂ©szenlĂ©tben Ă©kszer vagy bankbetĂ©t, amelynek segĂtsĂ©gĂ©vel kihĂşzhatunk akár egy Ă©vet kĂĽlönösebb pĂ©nzĂĽgyi gond nĂ©lkĂĽl.
A polgárjogok gyakorlásának - Ăşgy tűnik - elĹ‘feltĂ©tele a biztos anyagi háttĂ©r, vagy legalább egy olyan „background”, amely segĂtsĂ©gĂĽnkre lehet. A tanártársadalom többsĂ©ge ezzel nem rendelkezik. FĹ‘iskolát, egyetemet vĂ©gzett emberek prĂłbálnak valamifĂ©le Ă©rtelmisĂ©gi lĂ©tbe kapaszkodni, Ă©rtĂ©kes tudást átadni ott, ahol a gyakorlatban ma már nem várnak mást – állami rĂ©szrĹ‘l -, mint gyermekfelĂĽgyeletet. Az állandĂł ĂłraszámemelĂ©s nem teszi lehetĹ‘vĂ© sem a napi tisztessĂ©ges felkĂ©szĂĽlĂ©st, sem a diákokkal valĂł differenciált foglalkozást. A 22 kötelezĹ‘ Ăłra azt jelenti, hogy 24-26 Ăłrát tartunk, ez már nĂ©hány Ă©vvel ezelĹ‘tt is heti 50-52 Ăłra munkát jelentett. Mindezt nem ellensĂşlyozzák a tanĂtási szĂĽnetek. A többsĂ©g ugyanakkor szereti a munkáját, a növekvĹ‘ nyomás ellenĂ©re sem akar lemondani a megszokott szĂnvonalrĂłl - már csak szakmai bĂĽszkesĂ©gbĹ‘l sem.
Jó lenne végre, ha a hatalom békén hagyná az iskolák világát, ha nem akarna folyton ellenséget vizionálni a tanárokban, miközben politikai nyomást gyakorol az intézményekre.
Hazugságok erdejében járunk. Az orwelli újbeszél ismét megjelent. Nemzetinek neveztek el mindent, hiszen akkor nem lehet kritizálni az irat tartalmát (ld. Nemzeti hitvallás) vagy azt az intézményt, amely e jelző mögé bújt.
Az ördög a rendeletek, törvĂ©nyek rĂ©szleteiben bĂşjik el. PĂ©ldául szĂnleg támogatják a nyelvtanulást, ám a valĂłságban, mivel tĂşl drága, igyekeznek ellehetetlenĂteni. A kĂ©t tanĂtási nyelvű iskoláknál 7-12. Ă©vfolyamig cĂ©lnyelven a következĹ‘kbĹ‘l választhatnának az iskolák: biolĂłgia, földrajz, fizika, kĂ©mia, cĂ©lnyelvi civilizáciĂł. „A tanulĂł az iskolában a cĂ©lnyelv mellett mindegyik Ă©vfolyamon legalább három tantárgyat cĂ©lnyelven köteles tanulni.” BeláthatĂł, hogy a kĂ©mia – angol, fizika –nĂ©met stb. szakpárosĂtással rendelkezĹ‘ kollĂ©gák száma minimális lehet, Ăgy ez eleve ellehetetlenĂti a kĂ©t tannyelven valĂł oktatást. De ha ez sem lenne elĂ©g, a kĂ©t tanĂtási nyelvű közĂ©piskolák akkor maradhatnak fenn, ha a kĂ©pzĂ©sben rĂ©szt vevĹ‘k legalább 90 százalĂ©ka jeles cĂ©lnyelvi emelt szintű Ă©rettsĂ©git, valamint 90 százalĂ©ka legalább kĂ©t jĂł eredmĂ©nyű cĂ©lnyelvi tantárgyi Ă©rettsĂ©git tesz. Hogy világos legyen, ha egy 35 fĹ‘s osztálybĂłl ezt 4 fĹ‘ nem teljesĂti, ott az iskola elbĂşcsĂşzhat ettĹ‘l a kĂ©pzĂ©si lehetĹ‘sĂ©gtĹ‘l.
A mindennapos testnevelĂ©si Ăłra jĂł ötlet, csak Ă©pp a feltĂ©telek hiányoznak hozzá, de ez sem baj, mert az államtitkár szerint, ha nincs elĂ©g mosdĂł, „legfeljebb bĂĽdösek lesznek a gyerekek”. Persze tornaterem sincs elĂ©g. Most csak a kezdĹ‘ Ă©vfolyamokon vezettĂ©k be az öt Ăłrás testnevelĂ©st, de mivel mindez felmenĹ‘ rendszerben fog működni, jövĹ‘re biztosĂtott a káosz.
Az iskola nyugalmához hozzátartozik az igazgatĂł szemĂ©lye. Ha valaki tĂşlságosan elkötelezte magát az elĹ‘zĹ‘ politikai garnitĂşra mellett (vagy valaki az Ăşj fiĂşk közĂĽl Ăgy látja), jobb, ha Ăşj munkahelyet keres. Nem megy magátĂłl? Tesznek rĂłla, hogy ne legyen kedve maradni. NĂ©hány napja törtĂ©nt: az ország elsĹ‘ öt gimnáziuma között számon tartott miskolci Földes igazgatĂłja szedheti a sátorfáját, az önkormányzatnak nem szimpatikus.
Senki sem látja át, mi törtĂ©nik majd január elsejĂ©tĹ‘l, amikor a Nagy TestvĂ©r átveszi az iskolák irányĂtását. Egy biztos, akkor mĂ©g inkább szabad kezet kapnak, hogy kedvĂĽk szerint alakĂtsák kĂ©pĂĽkre az iskolákat Ă©s vele egyĂĽtt az ifjĂşságot.
Forrás: Nol.hu |