Fortélyos félelem igazgat

2012-10-03 17:23:27

Százszor elkoptatták már Bibó mondatát: „Demokratának lenni annyi, mint nem félni.” Mégsem lettünk bátrabbak. Hogyan is lehetnénk, ha egzisztenciális félelmeink kifognak rajtunk! Nem szállunk szembe a hatalommal, mert esetleg holnap már rengeteg szabadidő áll rendelkezésünkre ahhoz, hogy végiggondoljuk, jobb lett volna befogni a szánkat.

Nem áll készenlétben ékszer vagy bankbetét, amelynek segítségével kihúzhatunk akár egy évet különösebb pénzügyi gond nélkül.

A polgárjogok gyakorlásának - úgy tűnik - előfeltétele a biztos anyagi háttér, vagy legalább egy olyan „background”, amely segítségünkre lehet. A tanártársadalom többsége ezzel nem rendelkezik. Főiskolát, egyetemet végzett emberek próbálnak valamiféle értelmiségi létbe kapaszkodni, értékes tudást átadni ott, ahol a gyakorlatban ma már nem várnak mást – állami részről -, mint gyermekfelügyeletet. Az állandó óraszámemelés nem teszi lehetővé sem a napi tisztességes felkészülést, sem a diákokkal való differenciált foglalkozást. A 22 kötelező óra azt jelenti, hogy 24-26 órát tartunk, ez már néhány évvel ezelőtt is heti 50-52 óra munkát jelentett. Mindezt nem ellensúlyozzák a tanítási szünetek. A többség ugyanakkor szereti a munkáját, a növekvő nyomás ellenére sem akar lemondani a megszokott színvonalról - már csak szakmai büszkeségből sem.

Jó lenne végre, ha a hatalom békén hagyná az iskolák világát, ha nem akarna folyton ellenséget vizionálni a tanárokban, miközben politikai nyomást gyakorol az intézményekre.

Hazugságok erdejében járunk. Az orwelli újbeszél ismét megjelent. Nemzetinek neveztek el mindent, hiszen akkor nem lehet kritizálni az irat tartalmát (ld. Nemzeti hitvallás) vagy azt az intézményt, amely e jelző mögé bújt.

Az ördög a rendeletek, törvények részleteiben bújik el. Például színleg támogatják a nyelvtanulást, ám a valóságban, mivel túl drága, igyekeznek ellehetetleníteni. A két tanítási nyelvű iskoláknál 7-12. évfolyamig célnyelven a következőkből választhatnának az iskolák: biológia, földrajz, fizika, kémia, célnyelvi civilizáció. „A tanuló az iskolában a célnyelv mellett mindegyik évfolyamon legalább három tantárgyat célnyelven köteles tanulni.” Belátható, hogy a kémia – angol, fizika –német stb. szakpárosítással rendelkező kollégák száma minimális lehet, így ez eleve ellehetetleníti a két tannyelven való oktatást. De ha ez sem lenne elég, a két tanítási nyelvű középiskolák akkor maradhatnak fenn, ha a képzésben részt vevők legalább 90 százaléka jeles célnyelvi emelt szintű érettségit, valamint 90 százaléka legalább két jó eredményű célnyelvi tantárgyi érettségit tesz. Hogy világos legyen, ha egy 35 fős osztályból ezt 4 fő nem teljesíti, ott az iskola elbúcsúzhat ettől a képzési lehetőségtől.

A mindennapos testnevelési óra jó ötlet, csak épp a feltételek hiányoznak hozzá, de ez sem baj, mert az államtitkár szerint, ha nincs elég mosdó, „legfeljebb büdösek lesznek a gyerekek”. Persze tornaterem sincs elég. Most csak a kezdő évfolyamokon vezették be az öt órás testnevelést, de mivel mindez felmenő rendszerben fog működni, jövőre biztosított a káosz.

Az iskola nyugalmához hozzátartozik az igazgató személye. Ha valaki túlságosan elkötelezte magát az előző politikai garnitúra mellett (vagy valaki az új fiúk közül így látja), jobb, ha új munkahelyet keres. Nem megy magától? Tesznek róla, hogy ne legyen kedve maradni. Néhány napja történt: az ország első öt gimnáziuma között számon tartott miskolci Földes igazgatója szedheti a sátorfáját, az önkormányzatnak nem szimpatikus.

Senki sem látja át, mi történik majd január elsejétől, amikor a Nagy Testvér átveszi az iskolák irányítását. Egy biztos, akkor még inkább szabad kezet kapnak, hogy kedvük szerint alakítsák képükre az iskolákat és vele együtt az ifjúságot.

Forrás: Nol.hu

Vissza...